A tavasz sokak kedvenc évszaka, hiszen a téli hónapok után felüdülés a napfény, a derült ég, a meleg szél, az éledő természet. Aki tavasszal fotózni szeretne, könnyen talál(hat) témát.
De ahhoz, hogy a fényképek élményt adjanak, érdemes átgondolni, hogy mit és hogyan fotózz.
Ez mit jelent? Nézzünk meg néhányat téma szerint.
Állatok – A méhecskék, lepkék, gyíkok, énekesmadarak és más állatok az élővilág sokszínűségét prezentálják. A rácsodálkozás élménye sokszor maradandó, de a megállított időben mutatkozó képnek már élményt is kell adnia. A statikus, egy pózban lévő állat is lehet látványos, amennyiben a képmezőben lévő elhelyezkedése vizuálisan érdeklődést keltő, ha olyan képi elemek vannak a fotón, amelyek terelik a figyelmet az állat felé.
Fontos a jó technika, mind személyi, mind tárgyi oldalról, hiszen sokszor apró, gyors élőlényekről van szó, amikről berázásmentes képeket készíteni nem könnyű. Nem mindegy, hogy milyen évszakban fotózol, hiszen a rovarok egy része a hűvös, reggeli időszakban lassú, ami a hosszabb zársebesség használatát is lehetővé teszi, kevés fényben, nagyobb objektív nyílás esetén is. Amennyiben a géped lehetővé teszi makrofelvételek készítését, akkor ahhoz közel kell menni a kép tárgyához. Ez látványos lehet, de ügyelj a kis mélységélesség miatti életlenség veszélyére és a nagyon megközelített állat rekciójára.
Növények – Az ültetett növények, vadvirágok nagyon hálás témák, de ne fogadjátok el a látványt úgy, ahogyan kapjátok! A szemünk szereti csak a szépet látni, de a fényképezőgép rögzíti a növények körül lévő gazt, belógó más virágokat, az éles vagy életlen különböző színű környezetet is. Használjátok a rekesznyílás beállításait arra, hogy a számotokra fontos részeket kiemeljétek, válogassatok az egyedek között, kiválasztva az egészséges, esztétikus jó helyen lévő példányokat.
Rossz idő – Néha használd ki azt, amikor mindenki befelé igyekszik! Az eső, a köd, a hideg, a szél olyan körülményeket tud teremteni, ami a fényképedet egyénivé teheti! A természetfotózás sokszor nem a komfortról szól, hanem a kitartásról, monotonitás tűrésről, a helyzetfelismerő képességről. Természetesen készülj fel ezekre a körülményekre, akár veszélyhelyzetre is, de van, amikor érdemes kockázatot vállalni!
Tájképek – A tavasz csodálatos színeket tud produkálni, kezdve a bimbózó fák sárgászöld leveleitől a mezei növények élénkzöldtől a mélyzöldig terjedő színskáláján túl a repce bódító sárgájáig és pipacs vadító pirosáig. Itt is fontos, hogy mit mutatsz meg, hiszen a túl sok szín zavaró lehet, de az egyfajta szín unalmassá is válhat. Fontos, hogy a néző szemét vezessétek arra a helyre, ami számotokra a legvonzóbb, leglátványosabb. Az előtér a térhatás érzékeltetése miatt fontos szerepet tölthet be, de sokszor látványos tud lenni a valóságban messze lévő tájrészletek egymásra halmozódása is a teleobjektív teret összenyomó tulajdonsága miatt.
Virágzó fák – Lebilincselő élmény látni a virágtól tobzódó fákat a határban vagy a településeken a járdák/utak mellett. De soha ne feledd, hogy a szemünk automatikusan látja azt a környezetet is, amit az objektív látószöge kiszakít a valóságból. Ami a térben gyönyörű, az az objektív látószögében túl sok vagy túl kevés lehet. Keresd meg a látványnak azt a részét, ami önmagában is látványos és keress hozzá egy olyan hátteret, amiből ki tud emelkedni színnel, élességgel, elhelyezkedéssel!
Hozzászólás küldése